In Nederland zijn we graag autonoom en zijn onze eigen ideeën, diensten en producten altijd de beste. Bij nieuwe ideeën heeft iedereen wel eens de neiging om te snel te denken of te roepen:
‘Doen we al’ ‘Heb ik al eens geprobeerd’ ‘Zij doen het al’
‘Is niet nieuw’ ‘We doen toch al goed genoeg’
‘Dat gaat toch niet werken’
Eerste reflexen, omdat we misschien al genoeg aan ons hoofd hebben en even geen ruimte hebben voor iets nieuws. Voortborduren op andere ideeën of al lang bestaande concepten klinkt veel minder interessant.
Daarom liggen er veel innovaties voor het oprapen. Neem bijvoorbeeld innovaties in de zorg: Na een pilot in een ziekenhuis worden deze zelden breder uitgerold bij andere zorginstellingen. Gebrek aan vertrouwen van kleine organisaties of startups zijn daar ook een belangrijke oorzaak van.
Energiebedrijf maakt een wiegje 🤔
Vattenfall heeft een wiegje gemaakt zonder gebruik van fossiele brandstoffen. “Euh een energie bedrijf?🤔? Waarom? Waar zit de reclame? Is het greenwashing?” Los van deze gedachten, gaf ik het een kans. En is het best interessant om te zien waar je tegen aan loopt als je fossielvrij wil produceren.
Fossielvrij produceren. Hoe ziet dat er uit? (Korte documentaire van 10 minuten)
Geef het een kans
Als ik mijn innerlijke cynicus even aan de kant zet, en open sta voor nieuwe of dwarse denkbeelden. Kan het zomaar zijn dat ik iets leer. En iets leren doe ik door mijn eigen denkbeelden even los te laten.